Friday, March 23, 2007

Uji Minda

Bahagian Objektif



  1. Peningkatan tinggi tubuh badan kanak-kanak tidak akan menyebabkan pengurangan bahagian

a. Kepala

b. Pinggang

c. Kepanjangan leher

d. Kepanjangan kaki


  1. Antara berikut, yang manakah adalah kemahiran motor halus kanak-kanak pertengahan dan akhir?

a. Menunggang basikal

b. Berenang

c. Memasak

d. Mengikat tali kasut


  1. Kanser kanak-kanak adalah seperti berikut kecuali

a. Kanser tulang

b. Leukemia

c. Kanse usus besar

d. Kanser ginjal


  1. Apakah ciri-ciri kanak-kanak yang mempunyai masalah pembelajaran?

a. Kanak-kanak susah menumpukan perhatian

b. Kanak-kanak mempunyai paras minimum IQ

c. Kanak-kanak sangat sukar mengawal reaksi dan bertindak tanpa berfiikir

d. Kanak-kanak adalan terlalu aktif


  1. Berapakah peratus kanak-kanak ADHD yang mempunyai adik-beradik atau ibu bapa yang mempunyai penyakit yang sama?

a. 10%-30%

b. 30%-50%

c. 50%-70%

d. 70%-90%


  1. Kanak-kanak dapat mengklasifikasikan sesuatu kepada set atau subset yang berbeza dan boleh memahami hubungn antara perkara tersebut. Tahap ini dikenali sebagai :

a. Operasi formal

b. Operasi konkrit

c. Deria moto

d. Praoperasi


  1. Kebolehan kanak-kanak menyusun dalam minda mereka senarai secara siri ketinggian atau berat dikelani sebagai :

a. Transiviti

b. Reversable

c. Seriation

d. Conservation


  1. Berikut adalah kaedah pengajaran yang dicadangkan oleh Piaget, kecuali :

a. mengambil kira tahap ilmu dan tahap pemikiran pelajar.

b. Menjadikan kelas sebagai pusat penerokaan dan penemuan.

c. Menggunakan pendekatan konstuktif.

d. Menjadikan pemikiran kanak-kanak seperti orang dewasa.


  1. Dalam mengasaskan perkembangan kognitif kanak-kanak, Piaget telah memperkenalkan beberapa konsep seperti adaptasi, asimilasi, akomodasi dan sebagainya. Apakah yang dimaksudkan dengan akomodasi ?

a. mengubahsuai struktur kognitif yang sedia ada untuk memahami maklumat baru.

b. mengubah struktur kognitif semasa menemui objek, maklumat dan pengalaman baru.

c. Menambah maklumat baru atau perkaya struktur kognitif yang sedia ada.

d. Mencantum struktur kognitif yang sedia ada untuk membentuk struktur kognitif yang kompleks.


  1. Keupayaan kanak-kanak dalam memahami hubungan secara logik untuk memahami kasimpulan tertentu ialah :

a. Asimilasi

b. Transiviti

c. Seriation

d. Reversable


  1. Apakah ciri-ciri pemahaman kendiri kanak-kanak ini gunakan untuk mengenali diri mereka?

a. Luaran.

b. Dalaman.

c. Sosial.

d. Semua diatas


  1. Bagaimanakah cara meningkatkan estim kendiri kanak-kanak ini?

a. Mengenal pasti punca estim kendiri rendah.

b. Menyediakan sokongan emosi dan sosial.

c. Membantu kanak-kanak untuk berjaya.

d. Semua di atas.


  1. Apakah perubahan emosi yang akan berlaku pada kanak-kanak ini?

a. Dapat menahan diri dari menunjukkan emosi yang negatif.

b. Tidak dapat memahami sesuatu peristiwa itu lagi.

c. Sudah bersedia dengan segala peristiwa yang berlaku.

d. Emosi mudah tersentuh dengan kata-kata yang diungkapkan walaupun bukan ditujukan untuknya.


  1. Bagaimanakah perkembangan moral pada usia kanak-kanak sebegini?

a. Memahami Sesuatu peristiwa itu dengan cepat.

b. Masih tidak memahami apa yang berlaku dalam persekitaran.

c. Berfikir dulu sebelun melakukannya.

d. Suadah lebih mengerti dalam melakukan sesuatu itu.


  1. Pada tahap ini, apaka perubahan yang ketara pada diri mereka?

I. Tumbesaran lebih meningkat.

II. Mula memahami keadaan.

III. Kurang mendengar nasihat atau kata-kata ibubapa.

IV. Mempunyai tulisan yang besar.

a. I, II.

b. I, III, IV.

c. I, II, III.

d. I, II, IV

16. Antara yang berikut yang manakah tidak benar tentang rakan sebaya?

a. Rakan yang ditolak
b. Rakan yang kontroversi
c. Rakan yang popular
d. Rakan yang tidak tetap

17. Kanak-kanak yang baru bersekolah biasanya akan mengalami masalah-masalah berikut, kecuali..

a. Penyesuaian dengan rakan baru
b. Merasa dirinya dalam perhatian
c. Bergaduh dengan rakan
d. Malu untuk memberitahu guru apabila ingin membuang air besar

18. Kanak-kanak dari golongan miskin mengalami masalah-masalah untuk bersekolah seperti berikut, kecuali..

a. kecerdasan otak yang lemah
b. sikap ibubapa yang tidak membenarkan anak mereka bersekolah
c. disisih dari rakan sebaya
d. kekurangan keperluan persekolahan

19. Berikut adalah peranan rakan sebaya dalam proses sosialisasi kanak-kanak pertengahan dan akhir, kecuali..

a. sebagai sumber informasi kanak-kanak
b. membantu mengembangkan self image dan self esteem
c. membentuk self control dan kemampuan berfikir
d. membentuk sikap dan akhlak baik kanak-kanak

20. Apakah yang dimaksudkan dengan kognisi social?

a. tindakan kanak-kanak mengolah maklumat yang berkaitan dengan persekitaran sosial mereka
b. interaksi antara kanak-kanak dan rakan sebaya
c. proses pembentukan self control kanak-kanak
d. pengetahuan kanak-kanak dalam persekitaran mereka

21. Faktor yang manakah bukan punca yang menyebabakan obesiti

a. Pemakanan
b. Kurang membuat senaman
c. Genetik
d. Jantina








Bahagian Subjektif



  1. Apakah kesan positif dan kesan negative kanak-kanak pertengahan dan akhir menyertai sukan atau permainan?
  2. Mengapakah Ericson menjelaskan kanak-kanak peringkat pertengahan dan akhir berada pada tahap yang terakhir? Kenapakah mereka berada pada tahap teori industri lawan rendah diri?
  3. Apakah kaedah yang perlu dipraktikkan dalam proses pengajaran yang disyorkan Piaget?