Wednesday, March 21, 2007

Jawapan

Jawapan Soalan Objektif
  1. c
  2. d
  3. c
  4. b
  5. b
  6. b
  7. c
  8. d
  9. a
  10. b
  11. d
  12. d
  13. a
  14. a
  15. c
  16. d
  17. c
  18. a
  19. d
  20. a
  21. d
Jawapan Soalan Subjektif

  1. Kesan positif menyertai sukan atau permainan adalah kanak-kanak berpeluang membuat senaman. Kanak-kanak diberi peluang untuk belajar bagaimana untuk bertanding. Kanak-kanak juga berpeluang mempelajari estim kendiri ( self-esteem ). Kanak-kanak boleh menjalin hubungan mesra dengan kawan-kawan serta rakan sebaya. Kesan negatif kanak-kanak menyertai sukan atau permainan adalah kanak-kanak berasa tertekan untuk mencapai kejayaan dalam sukan atau permainan. Kanak-kanak mudah mendapat kecederaan fizikal. Pencapaian akademik kanak-kanak akan terganggu. Kanak-kanak akan mempunyai pengharapan yang tidak realistik iaitu berjaya menjadi seorang ahli sukan.
  2. Peringkat kanak-kanak pertengahan dan akhir merupakan satu peringkat terakhir dalam kitaran umur kanak-kanak. Ini kerana peringkat umur antara 6-12 tahun merupakan tahap peralihan bagi kanak-kanak memasuki alam persekolahan iaitu dari peringkat pra-sekolah kepada peringkat sekolah rendah. Jadi tidak hairanlah kanak-kanak peringkat ini mula didedahkan dengan konsep 3m dan mula merasai proses sosialisasi antara satu sama lain.Pada usia 6-12 tahun, kanak-kanak peringkat ini adalah berada pada tahap industri lawan rendah diri. Ini kerana, pada tahap umur seperti ini, mereka mula berkeinginan untuk mengembangkan interaksi di antara sesama mereka dan dalam masa yang sama akan lebih mudah merasa rendah diri tatkala gagal dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Hal ini mereka lebih berasa yakin dan mempunyai keyakinan diri yang kuat dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Akibatnya, apabila mereka gagal dalam melaksanakan tugas tersebut, mereka akan berasa lebih rendah diri.
  3. Kaedah yang dipraktikkan

Ø Menggunakan pendekatan konstruktif

Ø Mengalakkan pelajar belajar secara praktikal

Ø Mengambilkira tahap ilmu dan tahap pemikiran pelajar

Ø Tidak memaksa kana-kanak menguasai sesuatu bidang melebihi tahap umur mereka

Ø Menjadikan kelas sebagai pusat penerokaan dan penemuan

No comments: