Tuesday, March 27, 2007

Rakan

  • Kanak-kanak pertengahan dan akhir banyak menghabiskan masanya dengan berinteraksi dengan rakan sebaya mereka.Menurut penelitian yang dilakukan oleh Santrock, 2002, kanak-kanak berusia 7 hingga 11 tahun, menghabiskan 40% waktu siangnya untuk berinteraksi dengan rakan sebayanya.Kegiatan yang biasanya dilakukan adalah bermain, berjalan-jalan dan bersosial. Kebanyakan interaksi berlaku di luar rumah ( walaupun dekat dengan rumah ), lebih terjadi di kawasan-kawasan peribadi daripada di kawasan-kawasan awam, dan sering terjadi di antara kanak-kanak yang sama jenis jantina daripada kanak-kanak yang berbeza jenis jantina.
  • Rakan sebaya mempunyai peranan penting dalam proses sosialisasi kanak-kanak. Ia berkaitan dengan penerapan nilai yang dapat diterima oleh persekitaran sosian salam suatu permainan. (Hetherington & Parke, 1999).Rakan sebaya merupakan sumber informasi bagi seseorang kanak-kanak untuk mengetahui nilai dan bagaimana memupuk sikap baik ketika bermain bersama rakan.
  • Proses sosialisasi pada rakan sebaya dilakukan melalui modeling dan reinforcement. Kanak-kanak lain berfungsi sebagai social model yang akan ditiru oleh kanak-kanak dan membentuk perilaku mereka. Rakan sebaya juga memainkan peranan penting dalam membantu kanak-kanak mengembangkan self image dan self esteem kerana ia memberikan suatu standart bagi seorang kanak-kanak dalam menilai dirinya sendiri.
  • Hasil penelitian menunjukan bahawa kanak-kanak menggunakan perbandingan sosial (social comparison) dengan kelompok rakan sebaya. Proses ini merupakan dasar perbentukan self image dan self esteem kanak-kanak (Hetherington & Parke, 1999). Apabila mereka merasakan dirinya mempunyai kemampuan yang sama atau lebih dari rakan sebayanya, maka terbentuklah self image yang positif dan sebaliknya bila kanak-kanak merasa kemampuan dirinya berada dibawah rakan sebayanya, maka terbentuklah self image yang negatif.Selain itu, interaksi dengan rakan sebaya juga berperanan dalam mengembangkan self control dan kemampuan mereka untuk berfikir atau memodifikasi masalah perilaku. (Hetherington & Parke, 1999).


    Kognisi Sosial


  • Kognisi sosial pada tempoh ini semakin berkembang dan mempengaruhi perilaku kanak-kanak. Kognisi ini berkaitan dengan bagaimana kanak-kanak mengolah maklumat yang berkaitan dengan persekitaran sosial mereka.


  • Pemprosesan maklumat sosial secara tepat akan membantu kanak-kanak ini dalam menentukan dan mencapai tujuan-tujuan peribadi dan personality seperti ingin mengetahui bagaimana ingin memulakan dan memelihara suatu ikatan sosial.


  • Tingkat kognisi sosial ini akan mempengaruhi keterampilan dan potensi sosial kanak-kanak yang akan berdampak kepada penerimaan kanak-kanak itu oleh rakan sebayanya. (Santrock, 2002: Hetherington & Parke 1999).


  • Kanak-kanak yang mempunyai keterampilan sosial yang baik akan diterima oleh rakan sebaya, manakala kanak-kanak yang berketerampilan sosial rendah akan diabaikan atau ditolak oleh rakan sebaya.


  • Kanak-kanak yang diterima biasanya akan mengembangkan sikap prososial dan mampu memelihara hubungan dengan rakan sebaya, manakala kanak-kanak yabg ditolak lebih cenderung mengembangkan sikap agresif dan kanak-kanak yang diabaikan akan menarik diri dari berinteraksi social. (Hetherington & Parke,1999).

Status Rakan Sebaya / Peer Status

  • Kanak-kanak popular : sering dipilih sebagai kawan baik dan jarang tidak disukai oleh rakan sebaya.
  • Kanak-kanak biasa (average) : sering juga dipilih sebagai kawan baik tetapi tidak seramai kanak-kanak popular.
  • Kanak-kanak yang disisihkan (neglected) : kurang dipilih sebagai kawan baik tetapi tidak dibenci oleh rakan sebaya.
  • Kanak-kanak yang ditolak (rejected) : jarang dipilih sebagai rakan sebaya dan tidak disukai oleh rakan sebaya.
  • Kanak-kanak kontrovesi: dipilih sebagai kawan baik dan dalam masa yang sama dibenci.

Persahabatan kanak-kanak


Memilih kawan yang tinggal berhampiran dengan mereka, yang dapat bermain bersama dalam satu kawasan, belajar bersama dalam sebuah sekolah dan yang duduk bersama di dalam sebuah kelas. Memilih kawan dari golongan kanak-kanak yang mempunyai persamaan dalam beberapa aspek seperti pandai, tinggi, rendah dan umur.


Kanak-kanak yang tidak mempunyai kawan mungkin kerana tabiat, kelakuan atau perangai mereka tidak disukai oleh kanak-kanak lain. Mereka juga mungkin lebih suka hidup bersendirian dan tidak mahu bergaul dengan kanak-kanak lain.


Kanak-kanak yang mempunyai bilangan ahli keluarga yang ramai, mempunyai sikap persahabatan yang lebih baik daripada kanak-kanak yang mempunyai bilangan ahli keluarga yang sedikit atau anak tunggal. Hal ini kerana mereka mempunyai lebih banyak peluang untuk memuaskan kehendak dan keinginan mereka bersama adik-beradiknya yang lain.


Perkembangan Sosial Kanak-kanak

Kanak-kanak Pertengahan



  • Sudah memasuki taman didikan kanak-kanak seperti Taski dan Tabika dan boleh berjauhan dari rumahnya dalam tempoh masa tertentu.
  • Gemar berdampingan dengan keluarganya seperti bersiar-siar dan melawat keluarga-keluarga yang lain terutamanya datuk dan nenek mereka.
  • Perhubungan dengan ibunya merupakan perhubungan kasih sayang dan taat setia. Mereka akan bersedih jika ibunya sakit atau ditimpa kesusahan.
  • Perhubungan dengan bapanya pula merupakan perhubungan yang berdasarkan rasa hormat, bangga dan takut. Mereka menganggap bapanya seorang yang tahu serba-serbi dan menganggap kata-kata bapanya itu sebagai undang-undang dan perlu dipatuhi.
  • Permainan kanak-kanak di peringkat ini masih merupakan permainan lakonan atau mengajuk karakter seseorang yang mereka kenali.
  • Mereka tidak memilih kawan dan bergaul dengan semua kanak-kanak tanpa membezakan status, etnik, umur atau jantina mereka.

    Kanak-kanak Akhir
  • Telah mula membuat perhubungan dengan kalangan orang-orang dewasa. Kanak-kanak lelaki mula mengikuti hal dikalangan orang dewasa lelaki dan kanak-kanak perempuan akan mula mengikuti hal dikalangan orang dewasa perempuan.
  • Mereka tidak gemar bercampur dengan kanak-kanak yang berlainan jantina.
  • Jenis permainan lebih kepada yang meggunakan kekuatan dan kecekapan anggota badan mereka seperti kejar-mengejar, polis dan penyamun dan sebagainya.
  • Sangat aktif bergerak dan gemar menjelajah ke sesuatu tempat di sekeliling kampung atau bandar.
  • Sudah tahu menilai peribadi orang lain dan tahu sifat-sifat buruk dan istimewa seseorang.













    Hubungan di antara kanak-kanak dan ibu bapa

    q Kanak-kanak ini semakin membesar dan dengan perlahan-lahan mula membebaskan diri dari ibunya dan memasuki alam masyarakat, sekolah dan persahabatan.
    q Ibu bapa perlu menggalakan kanak-kanak ini supaya bersikap berpegang kepada diri sendiri,seperti melatih mereka memakai pakaian sendiri, menyimpan alat-alat permainan sendiri dan sebagainya.
    q Ibu bapa juga perlu menggalakan kanak-kanak ini berhubung dengan kanak-kanak lain supaya mereka dapat mempelajari lebih luas dasar mengambil dan memberi, semangat bertolak ansur dan berlapang dada.

    Pengaruh perhubungan ibu bapa

    § Penting dalam pembentukan peribadi kanak-kanak.
    § Ibu bapa yang hidup aman damai, saling memahami dan menghormati di antara satu sama lain dapat menimbulkan suatu suasana rumah tangga yang tenang, dan tenteram. Kanak-kanak dapat hidup dan membesar dengan aman dan damai dan dapat menyuburkan perasaan percaya kepada diri sendiri dan orang di sekeliling mereka.
    § Ibu bapa yang hidup dalam pertelingkahan, perkelahian dan bercerai-berai akan menimbulkan suatu suasana yang muram, genting dan resah. Kanak-kanak akan hidup dalam keadaan keluh-kesah, takut dan bimbang sehingga melemahkan perasaan percaya kepada diri sendiri dan orang disekeliling mereka.
    § Menurut kajian, dalam kalangan 300 orang kanak-kanak nakal yang pernah melakukan kesalahan-kesalahan jenayah dan menjadi kutu-kutu jalan di Mesir, didapati 75% dari mereka datang dari rumah tangga yang retak dan hancur ( Dr. Abdul Aziz Al-Qousi). Hal ini jelas menunjukkan bahawa kerukunan dan keamanan rumah tangga itu mempunyai kesan yang langsung kepada peribadi kanak-kanak.








    Kanak-kanak yang baru bersekolah

    Mengalami masalah untuk menyesuaikan diri dalam persekitaran baru.
    Merasakan dirinya terasing dan tidak dikenali. Mereka akan menjadi tumpuan pandangan dan jelingan kanak-kanak lain dan menyebabkan mereka berasa bosan dan segan.
    Masalah yang seringkali berlaku kepada kanak-kanak ini ialah kesulitan pembuangan air terutamanya buang air besar. Mereka berasa malu untuk muncul di hadapan rakan-rakan mereka dan meminta izin dari guru untuk ke tandas.







    No comments: