Tuesday, March 27, 2007

Sekolah

Permulaan Persekolahan



  • Kebanyakkan kanak-kanak akan tertekan dengan keadaan atau persekitaran yang baru.
  • Ada juga yang sudah tidak sabar-sabar lagi dan sudah lama menunggu masa untuk memasuki alam persekolahan.
  • Kanak-kanak yang sukar untuk menerima keadaan baru akan menunjukkan pelbagai sikap di minggu pertama persekolahan seperti tidak mahu berenggang dengan ibunya, menangis, membuat kecoh dan sebagainya (Macfarlane,1954).
  • Kanak-kanak yang pernah belajar di taman asuhan kanak-kanak akan menunjukkan sikap yang lebih baik dan lebih mudah belajar berbanding kanak-kanak lain yang akan mengambil masa yang agak lama untuk menyesuaikan dan menenangkan diri mereka di sekolah baru (Kraus,1956).



Masa kanak-kanak ke sekolah

  • Pada umur 6 tahun, pertumbuhan badan kanak-kanak secara relatifnya telah seimbang.

  • Pertumbuhan fizikal ini berkembang seiring dengan pertumbuhan psikologi mereka.

  • Kanak-kanak ini sudah bersedia untuk ke sekolah.

  • Jiwa kanak-kanak ini sudah mula untuk matang.
  • Kriteria kematangan kanak-kanak:

  • Kanak-kanak sudah dapat kerjasama dalam satu kumpulan kanak-kanak yang lain dan tidak begitu bergantung kepada ibu bapanya lagi dalam kegiatan yang dilakukanya.

  • Mereka sudah dapat menyedari akan kepentingan orang lain, ‘to take and give’ untuk masuk ke alam persekolahan (sekolah rendah).





Perkembangan Mental Kanak-kanak di Sekolah

~ Sudah ada keyakinan yang tinggi dalam pembentukan perkembangan intelekual mereka dan biasanya diluahkan dalam bentuk pertanyaan dan sifat ingin mencuba.

~ Tenaga yang melimpah sehingga kadang-kadang mereka tidak peduli yang mereka telah keletihan. Tenaga ini juga merupakan sumber potensi dan pendorong untuk mereka belajar.

~ Sifat sosial yang berkembang pesat ini menyebabkan mereka sering berada dalam kalangan rakan sebaya mereka sehinggakan mereka lebih pentingkan keperluan rakan sebaya mereka berbanding keluarga mereka.

~ Ini kerana mereka telah mempunyai ramai kawan di sekolahnya.

~ Sudah dapat berfikir secara abstrak dan dapat menerima perkara-perkara seperti teori-teori atau norma-norma tertentu.

~ Hobi dan minat terhadap sesuatu perkara seperti gemar bermain bola, pelihara binatang dan sebagainya menyebabkan mereka lalai menjalankan tugasnya sebagai pelajar.

No comments: